Herken de hack in een handomdraai

Hacks zijn er in allerlei gedaantes. Het Nederlands Cyber Collectief gidst u snel en veilig door de cyberjungle zodat u uw cyberprobleem herkent en kunt oplossen

1. Computer stokt + gekke bestanden = computervirus

Bijvoorbeeld: de computer opstarten, en dan niets, uw apparaat is extreem traag of namen van bestanden kunnen gewijzigd zijn. Grote kans dat uw computer is besmet met een virus. Dit is een klein programma dat de werking van de computer verstoort en zelfs een complete harde schijf kan wissen. Veel virussen worden per e-mail verspreid en zitten verstopt in onschuldig lijkende bijlages zoals een foto of een .zip-bestand.

2. Computerblokkade + ‘losgeld’ = ransomware

Bijvoorbeeld: op een advertentie geklikt, daarna een geblokkeerde computer, uw website op slot of systemen vergrendeld. Bingo: u bent slachtoffer van gijzelsoftware (ook wel ransomware genoemd). Een type schadelijke software dat uw computer besmet. Dit is een chantagemethode. Pas na betaling van het ‘losgeld’ verdwijnt de blokkade, maar dit gebeurt lang niet altijd.

Let op: soms lijkt uw computer geblokkeerd door een officiële organisatie zoals de politie (politievirus). Dit is altijd een truc, trap er niet in. Lees wat te doen bij ransomware.

3. Klachten dat u spamt + vreemde betaalverzoeken uit uw naam = E-mail gehackt

Bijvoorbeeld: klanten klagen dat u spam verstuurt, ze ontvangen facturen die u nooit heeft verstuurd uit uw naam en e-mailadres. Grote kans dat uw Outlook, Gmail of server besmet is en/óf dat een hacker vat heeft op uw e-mailaccount. Hackers gebruiken uw e-mailaccount om phishingmails naar medewerkers, klanten en leveranciers te sturen met malafide bijlages of een link voor het doen van een betaalopdracht. Lees wat te doen bij een gehackt e-mailaccount.

4. Website schadelijk + inhoud die u niet heeft geplaatst = Website gehackt

Bijvoorbeeld: klanten krijgen rare berichten bij een bezoek aan uw website en zien een Google-melding: ‘Deze website is schadelijk voor uw computer’, of u verspreidt plots spam of malware. Dan heeft een virus vat op uw server of op die van de hostingpartij waar uw (Wordpress)website draait en is uw website gehackt. Let op: een hostingbedrijf is niet altijd verantwoordelijk voor de beveiliging van uw website. Lees wat te doen bij een gehackte website.

5. Aparte WhatsApps + 06 overgenomen = Telefoon gehackt

Bijvoorbeeld: collega’s ontvangen vreemde WhatsApps of sms'jes of iemand anders gebruikt uw mobiele telefoonnummer. Wellicht is uw telefoon gehackt met mobiele malware. Een soort ‘hostile take-over’ van uw telefoon door cybercriminelen. Ze stelen persoonlijke gegevens en proberen geld van uw bankrekening af te schrijven. Verspreiding van de malware gebeurt via e-mail, sms en links op websites.

6. Nepfacturen + identiteit gestolen = Online fraude

Bijvoorbeeld: ineens doen medewerkers betalingen waarvoor u geen toestemming heeft gegeven, iemand doet zich voor als eigenaar van een bedrijf of als iemand op een andere hooggeplaatste functie óf iemand probeert uw betaalgegevens te achterhalen. Via e-mail en telefoon verzoekt hij u of uw personeel betalingen te doen én betaalopdrachten uit te voeren. Online fraude ligt op de loer. Vormen van online fraude: spearfishing, social hacking, CEO fraude en spookfacturen.

7. Golf van verzoeken op website + server plat = DDoS-aanval

DDoS-aanvallen, Distributed denial-of-service, zijn bijna dagelijkse kost. Met de aanvallen bestoken hackers een bedrijf met mega veel internetverkeer zodat de server overbelast raakt. Om een website of internetdienst plat te leggen.

8. Systeem besmet + toegang tot bankrekening = RAT

Remote Acces Trojan (RAT) is het malafide broertje van de RAT-tool. Deze tool gebruiken IT’ers om op afstand op alle geregistreerde computers in te loggen vanaf één basiscomputer. En deze op afstand te beheren. Criminelen gebruiken het virus om toegang te krijgen tot die basiscomputer en dus uw netwerk. Met de gevonden bedrijfsinformatie en bankrekeningnummers wordt in een mum van tijd uw bankrekening leeggehaald. De RAT wordt vaak via een e-mailbijlage verstuurd.

Problemen of snel advies nodig? Neem contact op met de Cyberwacht, de spoeddienst van het Nederlands Cyber Collectief. Wij staan voor u klaar.









Een initiatief van: